|
|
|
Historia Audi Audi (łac. audi = słuchaj, tryb rozkazujący od audire) – niemiecka marka samochodów osobowych, koncernu Volkswagena, produkowana przez spółkę AUDI AG z siedzibą w Ingolstadt. Samochody te produkowane są w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, węgierskim Győr, Sao José dos Pinhais (Brazylia) i w Changchun (Chiny). Historia przedsiębiorstwa Audi sięga 1899 roku, kiedy to August Horch (1869-1951) założył w Kolonii przedsiębiorstwo Horch. Potem przeniósł zakład w 1904 do Zwickau. Po kłopotach finansowych w 1909 odszedł ze spółki i założył nowe przedsiębiorstwo. Ponieważ z nowym przedsięwzięciem nie mógł już łączyć swojego nazwiska, nazwał je przez przetłumaczenie swojego nazwiska (horch to tryb rozkazujący od horchen, czyli "słuchać", "nadsłuchiwać) na łacinę – czyli "audi". W 1932 przedsiębiorstwo Audi łącząc się z zakładami Horch, Wanderer i DKW wchodzi do spółki Auto Union, której logo (cztery przeplatające się pierścienie, symbolizujące czterech udziałowców spółki) jest do dzisiaj używane przez Audi. Audi sponsoruje także kluby piłkarskie, takie jak Ajax Amsterdam, Manchester United F.C., Real Madryt, Bayern Monachium czy FC Barcelona. Angażuje się również w sponsoring różnych imprez sportowych. Niedawno Audi po raz pierwszy zdecydowało się na promocję swojej marki w telewizji przez publiczną osobę. Już niebawem w Polsce ma ukazać się reklama z udziałem Adama Małysza. Audi współpracuje z firmami Bose (samochodowe systemy audio) oraz Bang & Olufsen (wyższa klasa). Z Bose Sound System oferowany jest każdy model Audi, natomiast z Bang & Olufsen takie modele jak: A4, A5, A6, A8, Q5, Q7. Modele z tym systemem nagłośnienia charakteryzują się wysokim prestiżem i ekstrawagancją, przede wszystkim znakomitą jakością dźwięku. HistoriaDzisiejsze Audi AG zawdzięczamy firmom Horch, Audi, DKW, Wanderer, które tworzyły Auto Union GmbH, jak również NSU. Koncern powstał w swojej aktualnej formie w marcu 1969 wskutek wspólnego postanowienia NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH z Ingolstadt. Nowa siedziba firmy mieściła się w Neckarsulm i nosiła nową nazwę Audi NSU Auto Union AG. W końcu w 1985 przeniesiono siedzibę główną do Ingolstadt znów zmieniając nazwę tym razem na Audi AG. Przedsiębiorstwo Audi zostało założone 16. lipca 1909 przez Augusta Horcha jako August Horch Automobilwerke GmbH w Zwickau, po tym jak sam założyciel musiał wystąpić ze swojej poprzedniej firmy „August Horch & Cie“. Nazwę spółki zmieniono 25. kwietnia 1910 na Audi Automobilwerke GmbH, bo zabroniono założycielowi używania jego nazwiska w nazwie firmy. Nazwę Audi zawdzięczamy dziesięcioletniemu chłopcu. Po przegranej wyżej wspomnianej rozprawie sądowej Horcha, w pokoju mieszkalnym Franza Fikentschera, przyjaciela Augusta Horcha, odbyła się dyskusja nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Uczestniczyli przy niej także trzej synowie Fikentschera. Wówczas dziesięcioletni Heinrich Fikentscher przetłumaczył nazwisko Horch na łaciński. "słuchać", lub dokładniej "słuchać się", tłumaczy się na łaciński jako audire, forma rozkazująca od tego brzmi audi. Tak właśnie narodziła się nazwa firmy Audi. W lipcu 1910 pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau. W 1915 założono Audi Werke AG. W 1928, wskutek finansowych trudności Audi, miało miejsce przejęcie spółki przez DKW. W 1932 firmy samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły się pod znakiem czterech pierścieni w Auto Union z siedzibą w Chemnitz. Celem połączenia było uchronienie się przed światowym kryzysem gospodarczym. Po drugiej wojnie światowej Auto Union AG rozpłynęło się w strefie okupowanej przez sowietów. Firma produkowała jako VEB Automobilwerk Zwickau model AWZ P70, a w 1958 dołączono poprzednie zakłady Horcha z terenu byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau do 1991 produkowano trabanty. W zachodnich Niemczech firma istniała pod starą nazwą, jednakże od strony prawnej była kompletnie nowo założoną spółką. Wielu pracowników ze zniszczonych zakładów w Zwickau osadziło się w Ingolstadt i podjęło na nowo produkcję; pojazdy Auto Union produkowano pod marką DKW. W 1958 Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału akcyjnego Auto Union, a w 1959 posiadał już 100%. W 1964 Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt i sprawił, że nazwa Audi odżyła przejmując logo Auto Union – cztery pierścienie od czterech połączonych producentów samochodów –. W 1965 Auto Union wreszcie wypuścił na rynek samochód pod marką Audi. Pierwszy model był dalszym rozwinięciem DKW F102 i nie otrzymał żadnych typowych oznaczeń. W 1968 były pracownik Daimler-Benz Ludwig Kraus zaprezentował ówczesnemu głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoffowi samodzielnie zaprojektowanego Audi 100. Ten był zachwycony projektem i zgodził się na produkcję. Od tego czasu pojazdy były oznaczone odpowiadającymi im liczbami koni mechanicznych (przykładowo Audi 60, Audi Super 90). Pojazdy tej serii otrzymały tzw. silnik średnioprężny. Za ich rozwój był odpowiedzialny Daimler-Benz AG, jako że nadal posiadał większość akcji w Auto Union. Stopień sprężania w tych silnikach było na poziomie między silnikami benzynowymi a diesla. W 1969 doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało od tego czasu drugi zakład i (do 1948) siedzibę w Neckarsulm. W styczniu 1971 po raz pierwszy pojawił się slogan Vorsprung durch Technik (pol. przewaga dzięki technice) przy okazji reklamy NSU Ro 80 (z silnikiem Wankla). Po tym jak produkcja modelu Ro 80 została uruchomiona, zaprzestano używania nazwy NSU jako oznaczenia produktów. 1. stycznia 1985 Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo zmieniło swoją kwaterę główną z Neckarsulm na Ingolstadt. Od tamtego czasu produkty i sama firma noszą tą samą nazwę. Od 1993 Audi jest aktywne również na Węgrzech. W węgierskim mieście Győr oprócz montażu Audi TT tworzono także silniki. Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim. W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30. września i 1. października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 świętowano jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. Kilkukrotnie wyróżniano reklamy telewizyjne i prasowe, między nimi znajdują się także takie które urosły już do miana kultowych. W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny[1]. Z tej okazji Audi Tradition zaplanowało wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa „Spotkanie generacji – efektywność przez lata”. Można ją zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt. Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart. Źródło: http://pl.wikipedia.org/ Znane na całym niemal świecie logo marki Audi (cztery przeplatające się pierścienie) symbolizuje cztery firmy produkujące samochody - Horch, Audi, Wanderer oraz DKW - które połączyły się w 1932 roku tworząc podwaliny pod dzisiejszy koncern. Najważniejszą postacią w historii Audi jest August Horch, który w latach 1899 i 1909 założył firmy Horch i Audi. Firma A. Horch & Cie. zostaje założona przez Augusta Horcha 14 listopada 1899 roku w Kolonii. Tam też powstaje pierwszy pojazd. Okazuje się jednak, że Horch nie jest w stanie sam udźwignąć ciężaru finansowego produkcji samochodów, dlatego też poszukuje partnerów. W wyniku tych poszukiwań przenosi firmę w 1902 do Reichenbach, a w 1904 do Zwickau. W tym też czasie następuje zmiana nazwy na A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. W zakładach w Zwickau są wytwarzane luksusowe modele z silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2,6 i 5,8 litra oraz mocy 22 i 40 koni mechanicznych. Inne spojrzenie na dalsze losy firmy (Horch chciał pójść w kierunku bardziej sportowych modeli) spowodowały, iż Horch zmuszony był opuścić firmę (1909). Nie zrażony tym tworzy niemal natychmiast (16 czerwca 1909 r.) nową firmę (wyrokiem sądu nie może użyć w niej swojego nazwiska), którą nazywa Audi Werke ("audi" po łacinie oznacza "słuchaj", a więc niemal to samo co "horch" po niemiecku). W grudniu 1914 roku Audi Automobilwerke GmbH została przekształcona w spółkę akcyjną AG. Od samego początku marka Audi odnosiła sportowe sukcesy. Zwycięstwa w austriackich rajdach alpejskich w latach 1911- 1914 pozwoliły Horchowi w ciągu kilku lat rozsławić nazwę Audi na cały świat. Od tamtego czasu odnoszące najwięcej zwycięstw Audi Typ C 14/35 KM nosiło przydomek "Alpejski zwycięzca". Po I Wojnie Światowej August Horch wycofuje się jednak z firmy i przenosi do Berlina, gdzie pracuje jako rzeczoznawca ds. motoryzacji. W 1921 Audi Werke wypuszcza pierwszy na rynku niemieckim samochód z kierownicą po lewej stronie (Audi 14/50 KM Typ K). W latach 20-tych dwudziestego wieku Audi zyskuje popularność jako firma produkująca luksusowe samochody z sześcio- i ośmiocylindrowymi silnikami. W 1923 roku pojawił się typ M z silnikiem sześciocylindrowym, w 1927 roku zaś zaprezentowany został Audi Imperator, pierwszy ośmiocylindrowy samochód Audi. W 1928 r. pakiet większościowy w firmie przejmuje J.S. Rasmussen, właściciel marki DKW. Jego firma, która pod różnymi nazwami istnieje od 1904 r. (Zschopauer Motorenwerke/DKW), wytwarzała m.in. rowery, motocykle (jeden z największych wówczas producentów motocykli) oraz niewielkie pojemnościowo silniki. Przejęcie Audi Werke AG wiąże się z rozpoczęciem produkcji własnych samochodów, sprzedawanych pod marką DKW, która została zarejestrowana w 1922 r. W 1931 r. w Zwickau rozpoczyna się produkcja na dużą skalę małego samochodu o drewnianej karoserii pokrytej sztuczną skórą, z napędem na przednie koła i typowym dla DKW dwusuwowym silnikiem. Do 1942 r. fabrykę opuściło ponad ćwierć miliona egzemplarzy tego modelu. Najwcześniej spośród czterech firm, które symbolizują dzisiejsze pierścienie w logo Audi, została założona firma Wanderer, bo już w 1885 r. jako Chemnitzer-Velociped-Depot Winklhofer & Jaenicke. Jednak początkowe lata to produkcja m.in. rowerów, motocykli, a nawet maszyn do pisania. Przygoda z samochodami na dobre rozpoczęła się w 1913 r., jednak do 1918 r. powstało zaledwie 2 tys. aut tej marki (model Puppchen kosztuje 4 tys. marek). W 1926 r. firma wypuszcza model W 10 z 30-konnym silnikiem 4-cylindrowym, a w 1928 sześciocylindrowego W 11. W 1929 r. produkcja motocykli została sprzedana firmie NSU. Połowa lat dwudziestych jest okresem, kiedy to do Europy trafia coraz więcej aut amerykańskich. Większość niemieckich producentów nie jest w stanie stawić im skutecznie czoła. Do tego dochodzi ponadto kryzys gospodarczy końca tej dekady. Efektem tej sytuacji jest powstanie 29 czerwca 1932 r. z inicjatywy Saksońskiego Banku Państwowego związku czterech saksońskich firm motoryzacyjnych pod nazwą Auto Union AG. Do momentu wybuchu drugiej wojny światowej Auto Union nie posiada jednak jednej wspólnej marki, pod którą wytwarzane byłyby chociażby wszystkie samochody. Aby jednak uniknąć niepotrzebnej wewnętrznej konkurencji, został ustalony podział na segmenty rynkowe. I tak, do DKW należały motocykle i małe samochody, Wanderer - auta klasy średniej, Audi - klasa średnia wyższa i Horch - najbardziej luksusowe limuzyny. Jedną z koncepcji, które zapewniły sukces ciągle jeszcze młodej marce Auto Union było precyzyjne przyporządkowanie poszczególnych marek do określonego segmentu rynku, które pozwoliło na wprowadzenie wzajemnie uzupełniającej się palety modeli. W ramach marki Audi powstał w ten sposób Audi Front Typ UW - samochód klasy średniej, przy którym nowy koncern po raz pierwszy wykorzystał efekt synergii. Ważną cechą nowego Audi był napęd na przednią oś. Przeniesiono tutaj doświadczenia z DKW z napędem na przednie koła do samochodu klasy średniej. Jako jednostka napędowa służył sześciocylindrowy, 2-litrowy silnik firmy Wanderer skonstruowany przez Ferdinanda Porsche, nadwozie limuzyny pochodziło z działu budowy karoserii Horcha natomiast kabriolety budowane były przez renomowanego producenta nadwozi Gläser z Drezna. Produkcja seryjna Audi Front Typ UW – nazwa oznacza typ U z silnikiem firmy Wanderer – rozpoczęła się wiosną 1933 r. Rok później produkcja Audi została przeniesiona do leżącego w pobliżu zakładu Horch, by zrobić miejsce w zakładzie Audi dla stale rosnącej produkcji DKW. Po technicznych modernizacjach i z mocniejszym 2,3-litrowym silnikiem Wanderera nowe Audi Front 225 zostało zaprezentowane na Berlińskiej Wystawie Samochodowej w 1935 r. i pozostało w ofercie produkowanych samochodów do 1938 r. W następnym modelu – Audi 920 – wyraźnie widać było cechy systemu modułowego. Podwozie, z konwencjonalnym napędem na tylne koła, podobnie jak nowoczesny kształt nadwozia, nawiązywały w głównych rysach do sześciocylindrowego Wanderera Typ W 23. Ten elegancki samochód posiadał sześciocylindrowy, rzędowy silnik OHC skonstruowany w zakładach Horch, a tylna oś opierała się na zasadzie osi pływającej stosowanej w DKW. W grudniu 1938 r. pierwsze samochody nowego typu zjechały z linii produkcyjnej Auto Union – w zakładach Horch. Wybuch drugiej wojny światowej zahamował jednak rozwój Auto Union. We wszystkich zakładach produkowane było uzbrojenie wojskowe. Po wojnie cały majątek przedsiębiorstwa zostaje zdemontowany i w ramach odszkodowania wojennego trafia do Związku Radzieckiego. 17 sierpnia 1948 roku Auto Union AG zostaje wykreślone z rejestru handlowego. Jednak już rok później w Ingolstadt zostaje ona reaktywowana, choć znajduje się w poważnych tarapatach finansowych, m.in. z powodu tego, że produkowane są głównie dwusuwowe modele DKW. Pierwszymi powojennymi pojazdami spod znaku czterech pierścieni były sprawdzone produkty DKW. Te proste, niezawodne wytrzymałe samochody oraz motocykle najlepiej pasowały do tych trudnych lat. Na targach eksportowych w Hanowerze wiosną 1949 r. wystawiony został DKW F 89 L Schnelllaster i motocykl DKW RT 125 W. Ugruntowały one produkcję pojazdów w Ingolstadt. Równolegle trwały prace nad samochodem osobowym DKW, którego produkcja rozpoczęła się latem 1950 r. w zakładzie w Düsseldorfie. W 1958 r. firmę przejmuje Daimler-Benz, a od 1965 r. trafia ona pod skrzydła Volkswagena. Pozostawanie przy dwusuwowym silniku sprawiło, że na początku lat 60-tych wielkość sprzedaży DKW systematycznie spadała. Dlatego też wkrótce do sprzedaży trafia nowa czterocylindrowa, czterosuwowa jednostka o pojemności 1695 cm3 i mocy 72 KM - wpierw do ostatniego z modeli DKW - F102 a następnie do Audi 72, które światową premierę miało w 1965 r. na wystawie we Frankfurcie. W następnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a dwa lata później Audi 60 i 75. Prawdziwym hitem staje się Audi 100, które zaprezentowane zostaje w 1968 r. Pod zarządem Volkswagenwerk AG w 1969 r. doszło do fuzji Auto Union GmbH i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm. Nowe przedsiębiorstwo nosiło teraz nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało siedzibę w Neckarsulm. W 1972 r. pojawiło się Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Wkrótce w Audi rozpoczyna się "era Piëcha". Audi staje się producentem samochodów intensywnie wprowadzającym innowacje techniczne. Jednocześnie dążono stopniowo do podwyższenia pozycjonowania marki Audi na rynku. Silnik pięciocylindrowy (1976), turbodoładowanie (1979) i napęd na wszystkie koła quattro (1980) są najlepszymi świadkami tej drogi. Niezwykle ważny dla firmy był również rok 1980 i model Quattro, który po pierwsze przyczynił się do wzrostu popularności marki, a po drugie dzięki niemu Audi odniosło liczne sukcesy na trasach wielu rajdów. W 1985 roku dochodzi do zmiany nazwy z Audi NSU Auto Union AG na AUDI AG. Od tego czasu przedsiębiorstwo i produkty noszą tę samą nazwę. Siedziba firmy wróciła do Ingolstadt.
|